Een persconferentie bij een ramp of incident
Tijdens of na een ramp of crisis is er vrijwel altijd sprake van druk, dreiging, angst en onzekerheid. Hierdoor ontstaat vaak een sterke informatiebehoefte in de maatschappij. We gebruiken crisiscommunicatie als middel om incidenten en crises te duiden. Als organiserende partij sta je vaak onder hoge druk om, op korte termijn, te voldoen aan deze informatiebehoefte. Een persconferentie is op zo’n moment vaak het meest geschikte middel om informatie te geven, schade te beperken en betekenis te geven. Hulpdiensten en bestuurders kunnen op die manier live belangrijke vragen beantwoorden.
In een persconferentie kan het collectieve gevoel van de samenleving benoemd worden. Men kan empathie tonen en de doelgroepen meenemen in beslissingen, dilemma’s en mogelijke scenario’s. Door aandacht te hebben voor het beantwoorden van vragen uit de samenleving, kunnen alle belanghebbenden zo goed mogelijk bediend worden. Getroffenen en betrokkenen kunnen zo horen wat er precies gebeurd is, wat ze wel of juist niet moeten doen en dat de overheid de situatie kent en de impact erkent.
Goede voorbereiding is het halve werk
Een persconferentie tijdens of na een crisis of incident organiseer je (gelukkig) niet iedere dag. Dit betekent ook dat het waarschijnlijk iets is waar je weinig ervaring in hebt. In onze trainingen of workshops nemen we je mee in welke onderdelen van een persconferentie je al voorbereid kunt hebben voordat het zover is. Techniek, locatie en rollen zijn vooraf al in te vullen en voor te bereiden.
Iedereen bereiken
Zo hebben 8,5 miljoen mensen in Nederland om verschillende redenen moeite met de Nederlandse taal. Het is belangrijk om te weten hoe je deze mensen ook kunt bereiken. Als je ter plekke nog moet bedenken wat er gedaan moet worden en hoe je dat moet doen, wordt de (tijds)druk wel erg hoog. Want juist in crisistijd is er geen tijd om zelf het wiel uit te moeten vinden.
Kleine details, grote gevolgen
De zaken die niemand opvallen als het goed gedaan is, maar o wee als het niet goed gedaan is. Een burgemeester wiens haar beroerd zit, een dienblad verschuiven met wiebelende telefoons of de gebarentolk die niet in beeld is. Om nog maar niet te spreken van ongewenste elementen in de achtergrond, journalisten die onverstaanbare vragen lijken te mompelen of camera’s die al minutenlang staan te draaien terwijl iemand met z’n achterwerk vol in beeld staat. Het kleinste detail kan de grootste afleiding van je boodschap zijn. Iets wat je niet kunt gebruiken in zo’n situatie.
Daarom hebben wij onze eigen kennis en ervaring gebundeld in trainingen, een workshop én in een pocketboek. In deze training of workshop gaan we aan de slag met het organiseren van een persconferentie. En dan niet het schrijven van teksten, want dat doe je als (crisis)communicatieadviseur vaak genoeg. Maar juist met die andere onderdelen. De techniek, de locatie, de rolverdeling, de sprekers en de journalisten.
In de handige pocket is alles verzameld mét tips van ervaren professionals. Je kunt hier meer lezen over de handige pocket, de gratis PDF downloaden of een fysiek exemplaar bestellen.
Zakboek downloaden of bestellen?
In de handige pocket is alles verzameld mét tips van ervaren professionals. Lees meer over de handige pocket, de gratis PDF downloaden of een fysiek exemplaar bestellen.
Training of workshop?
Met onze training of workshop leer je alles wat erbij komt kijken: van techniek en locatie tot rolverdeling en interactie met journalisten. Geen theorie, maar direct toepasbare kennis om professioneel voorbereid te zijn. Klaar om jouw crisiscommunicatie naar een hoger niveau te tillen? Neem nu vrijblijvend contact met ons op!